12 Νοε 2008

ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΟΓΓΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, ένας μεγάλος οραματιστής καλλιτέχνης!...




Οραματιστής καλλιτέχνης μιας νέας πρότασης για τη γλυπτική που επηρέασε όχι μόνο την ελληνική σκηνή, αλλά και τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό, ο Γιώργος Ζογγολόπουλος υπήρξε ανήσυχο ερευνητικό πνεύμα, καλλιτέχνης που έδρασε εκτός συνόρων και «συμμετείχε κριτικά στην εποχή του».


Τέσσερα χρόνια μετά το θάνατό του (11/05/2004), παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής η πρώτη αναδρομική έκθεση που έχει στόχο να φωτίσει το έργο, αλλά και τον άνθρωπο «…που αγαπούσε τη ζωή. Ηταν μέσα στην εποχή του, απαλλαγμένος από συντηρητισμούς ή ελληνικότητες, σ’ αντίθεση με άλλους της γενιάς του που ήταν δέσμιοι όλων αυτών. Εκείνος ήταν ελεύθερος, ανοιχτός και δρούσε σε πολλά επίπεδα. Ηταν αναγεννησιακός άνθρωπος», δηλώνει η κυρία Εφη Ανδρεάδη, που επιμελείται την έκθεση.


Ο σπουδαίος Έλληνας γλύπτης, που τιμά με το έργο του τη γλυπτική, έχει αφήσει σήμα κατατεθέν στη λεωφόρο Κηφισίας τις περίφημες «Ομπρέλες» του, όπως και στο σταθμό του μετρό στο Σύνταγμα. Οι «Ομπρέλες» εκπροσώπησαν την Ελλάδα το 1993 στην 45η Biennale Βενετίας.
Το γλυπτό του Ζογγολόπουλου, που έχει τοποθετηθεί στην πλατεία Ομονοίας, στη συμβολή των οδών Πανεπιστημίου και Σταδίου, κοσμούσε την είσοδο της Biennale Βενετίας του 2001.
Από τους βασικότερους δημιουργούς - εφαρμοστές των νέων αντιλήψεων του 20ού αιώνα, ο Γιώργος Ζογγολόπουλος συνδύασε την αισθητική αρμονία με μια ζώσα λειτουργική κίνηση, που μεταγγίζει ποιητικά στον θεατή την εγκεφαλική δημιουργία του γλύπτη.


Σ' αυτήν την παρουσίαση εκτός από τα εμβληματικά έργα της μακριάς πορείας του γλύπτη, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν για πρώτη φορά σχέδια-προσχέδια, προπλάσματα, αρχιτεκτονικές μελέτες αλλά και μια σειρά από έργα ζωγραφικής άγνωστη στο κοινό. Σκοπός της διοργάνωσης είναι να γίνει αντιληπτός ο ερευνητικά ανήσυχος χαρακτήρας του Ζογγολόπουλου που τον οδήγησε στη δημιουργία ενός γλυπτικού κόσμου που επηρέασε όχι μόνο την ελληνική εικαστική σκηνή αλλά και γενικότερα τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό. Για πρώτη φορά παρουσιάζονται πολλά έργα του Γιώργου Ζογγολόπουλου, από όλη την καλλιτεχνική του πορεία, σε μία μεγάλη αναδρομική έκθεση, από τις 5 Νοεμβρίου έως και το τέλος Ιανουαρίου 2009, στο Μέγαρο Μουσικής. Του ίδιου του καλλιτέχνη δεν του άρεσε η ιδέα αναδρομικής έκθεσης, εν ζωή καθώς ήθελε, όπως έλεγε, "φρέσκα έργα να δείχνει στο κοινό", και μόνο αφού πεθάνει να του οργανώσουν αναδρομική. Γεγονός που συμβαίνει τώρα, με 54 γλυπτά, 28 ζωγραφικά, 56 προσχέδια γλυπτών και αρχιτεκτονικά σχέδια. Τα έργα προέρχονται από το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου, που ίδρυσε ο ίδιος, αφήνοντας σε αυτό όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία του. Επίσης, δέκα γλυπτά της έκθεσης προέρχονται από τη συλλογή Πορταλάκη.


Το Ίδρυμα Ζογγολόπουλου, που κάνει ενέργειες και για τη συντήρηση των δημόσιων έργων του καλλιτέχνη, επεσήμανε στους αρμόδιους φορείς την ανάγκη συντήρησης και αποκατάστασης του "αίθριου" στο μετρό Συντάγματος, του υδροκίνητου έργου "πεντάκυκλο", στην πλατεία Ομονοίας, το οποίο παρέμεινε ημιτελές, όπως και οι γνωστοί παλιότερα, πίδακες της Ομόνοιας, έργο του Ζογγολόπουλου επίσης ημιτελές, με την έννοια ότι η βραβευθείσα ολοκληρωμένη πρόταση περιελάμβανε και το έργο "Ποσειδώνας", σε ορείχαλκο που δεν τοποθετήθηκε ποτέ.Όπως, ποτέ, δεν προχώρησε "το Μνημείο Εθνικής Αντίστασης του Γοργοποτάμου", που είχε κερδίσει σε πανελλήνιο διαγωνισμό ο Γιώργος Ζογγολόπουλος το 1985 και παραμένει ανεκτέλεστο, υπενθύμισε, με την ευκαιρία της έκθεσης, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου.



O Γιώργος Zογγολόπουλος γεννήθηκε στην Aθήνα το 1903. Σπούδασε γλυπτική στην AΣKT, ενώ το 1949 με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης εργάστηκε στο ατελιέ του γλύπτη Marcel Gimond στο Παρίσι. Στην Iταλία, με υποτροφία του IKY, γνώρισε το έργο των Μιχαήλ Αγγέλου, Πιζάνο, Ντονατέλο, καθώς και την ετρουσκική τέχνη.
Eκτός από τη γλυπτική έχει ασχοληθεί με τη ζωγραφική και την αρχιτεκτονική. Eργάστηκε στο Aρχιτεκτονικό Tμήμα του υπουργείου Παιδείας (1930 - 1940) και στην περίοδο αυτή μελέτησε και έκτισε σχολικά συγκροτήματα και εκκλησίες. Tο 1952 με συνεργασία του αρχιτέκτονα Π.Kαραντινού πήρε το A' βραβείο σε διαγωνισμό για μια εκκλησία χιλίων ατόμων και το 1958 σε συνεργασία με τον K.Mπίτσιο το B' βραβείο για σχολικό συγκρότημα στη Θεσσαλονίκη.
Yπήρξε ενεργό μέλος καλλιτεχνικών ομάδων, όπως η Oμάς Tέχνη, η Ένωσις Eλεύθεροι Kαλλιτέχναι, Σύνδεσμος Eλλήνων Kαλλιτεχνών, η Oμάς Στάθμη, η Oμάδα Tομή, η Oμάδα για την επικοινωνία και εκπαίδευση στην τέχνη, συμμετέχοντας σε εκθέσεις και συναντήσεις των ομάδων αυτών.
Aπό το 1936 έχει πραγματοποιήσει σημαντικό αριθμό ατομικών εκθέσεων και έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές. Eκπροσώπησε την Eλλάδα στην Biennale της Bενετίας (1940, 1956, 1964, 1993, 1995), στη Δ' Biennale του Σάο Πάολο (1957) και στη Biennale του Kαΐρου (1946).
O Zογγολόπουλος ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για την αρμονική συνύπαρξη των γλυπτών του με τον περιβάλλοντα χώρο και συνεργάζεται συχνά με αρχιτέκτονες. Mερικά σημαντικά έργα του σε δημόσιους χώρους είναι τα: Mνημείο για τις ηρωΐδες του Zαλόγγου (1954 - 1960), Mνημείο Πεσόντων Δήμου Nίκαιας (1955), Γλυπτό από Cor-ten Δ.E.Θ. (1966), Mνημείο για τον Kύπριο Φοιτητή Kυριάκο Mάτση, Θεσσαλονίκη (1967), Δελφοί (1964), Eλιά (1974), Xωρίς τίτλο (κατασκευή με ομπρέλες), Oμπρέλες (1997), παραλία Θεσσαλονίκης κ.ά.
Στην τελευταία περίοδο του έργου του από το 1972 το στοιχείο της κίνησης παραμένει βασικό χαρακτηριστικό σε αρκετές συνθέσεις του Zογγολόπουλου, μαζί με το νερό και τον ήχο που προστίθενται. Ως βασικό γλυπτικό υλικό χρησιμοποιεί το ανοξείδωτο μέταλλο σε ποικίλες μορφές και σε συνδυασμό με αντικείμενα όπως φακοί, ομπρέλες, σωλήνες, βέργες κ.ά.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ



Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά από τις 10 το πρωί μέχρι τις 6 το απόγευμα.
H γενική είσοδος είναι 6 ευρώ, φοιτητικά και παιδικά 3 ευρώ και το οικογενειακό εισιτήριο 10 ευρώ.




Παρά τα 101 χρόνια ζωής του, ο Ζογγολόπουλος πάντα θα αποκαλείται:"αιώνιος έφηβος". Ίσως γιατί πίστευε και το απέδειξε εμπράκτως, πως "ο καλλιτέχνης δεν πρέπει να είναι μακριά από το κέντρο. Πρέπει να είναι συνεχώς μέσα στο καζάνι που βράζει αν θέλει να μεταμορφώνεται".

Δεν υπάρχουν σχόλια: